Assalamualaikum WBT.
Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 208:
Hai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.
Dalam ayat di atas, Allah SWT memerintahkan kita supaya mengambil Islam secara keseluruhannya. "Keseluruhan" di sini membawa dua pengertian: kita menerima Islam itu dari setiap aspek iaitu dari sudut akidahnya, akhlaknya, syariahnya, sosialnya, politiknya, ekonominya, hiburannya, dan dari aspek-aspek lain. "Keseluruhan" juga membawa konotasi kita memberikan hidup kita seluruhnya untuk Islam, bekerja untuk Islam, dan berusaha menegakkan Islam di bumi ini. Bak kata pepatah Arab, "Ilmu itu tidak akan memberimu sebahagian dirinya hinggalah kamu memberinya seluruh dirimu." Begitu jualah manfaat serta syiar Islam itu dapat dirasai hanya sanya jikalau kita mengambil Islam as a whole (secara keseluruhannya/holistik).
Dalam menjadikan Islam sebagai Deen atau cara hidup kita, tidak boleh ada dolak dalih dalam melaksanakan sesuatu tuntutan yang telah ditetapkan oleh Allah. Tidak patut wujud di situ sebarang reservation dalam menunaikan perintah Allah serta menjauhi larangan-Nya kerana hidup kita di dunia ini tujuannya hanyalah semata-mata untuk berubudiyah kepada Allah seperti yang termaktub dalam firman-Nya dalam Surah ad-Dzariyat ayat 56:
Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.
Sayyid Qutb ada mengatakan supaya manusia mengambil Islam secara keseluruhannya atau meninggalkan Islam secara keseluruhannya. Hal ini demikian kerana bahaya orang yang mengambil only parts of Islam lebih dahsyat daripada bahaya orang kafir kerana mereka yang tidak memeluk Islam secara kaffah ini bakal menjadi duri di dalam daging yang mampu merosakkan akidah atau ubudiyah ummah kepada Allah dari dalam ummah itu sendiri.
Antara motivasi yang boleh mendorong kita untuk mengambil Islam secara keseluruhannya ialah sifat kesyumulan Islam itu sendiri. Tiada satu juzuk pun dalam hidup kita ini yang terlepas daripada peraturan-peraturan Islam. Peraturan Islam itu pula kesemuanya membawa kepada kemaslahatan setiap individu dan membawa kepada kedamaian serta ketenangan sesuai dengan kalimah "salam" atau Islam itu sendiri yang mendukung maksud "sejahtera". Perkara kedua yang boleh memotivasikan kita untuk mengambil Islam dengan sempurna ialah rasa izzah atau bangga dengan Islam seperti yang telah ditonjolkan oleh para sahabat ridhwanullah alaihim. Misalan ini sidah tampak dengan jelas: mereka mengisytiharkan keislaman mereka, memelihara keimanan mereka serta mempertahankan iktikad mereka walaupun mereka dicaci, diseksa, dihempap batu, dicakar dengan besi panas malah dibunuh -- bukti-bukti ini menunjukkan bahawa mereka bangga dengan keislaman mereka dan mereka menerima Islam secara keseluruhannya. Radhiyallah anhum wa radhu anh.
Status Islam di Malaysia kini hanyalah sebagai agama rasmi negara. Malaysia hanyalah "negara umat Islam" di mana terdapat orang Islam yang menetap di dalamnya dan pemimpinnya "beragama Islam". Malaysia belum lagi "negara Islam" atau "Daulah Islamiah" kerana perundangan negara kita tidak disandarkan secara kaffah kepada al-Quran dan as-Sunnah tetapi perlembagaan Malaysia berkiblatkan pemikiran Lord Reid, pemikiran bangsa yang pernah menjajah kita dahulu. Kebijaksanaan pemimpin kita sungguh menakjubkan. Di manakah Islam kini di Malaysia? Hanya pada kad pengenalan, di masjid-masjid (kecuali Masjid Kristal) dan di surau-surau sahaja. Manakala perundangannya, hukum jenayahnya, pendidikannya, politiknya, hiburannya -- kesemuanya bertuhankan demokrasi dan sekularisme. Apabila diseru kepada mereka bahawa perundangan Allah itulah yang utama maka mereka menjawab: "Malaysia ini negara majmuk, maka kita perlu menjaga kepentingan semua pihak." Apakah negara Madinah dahulu bukan negara majmuk? Apakah kepentingan orang-orang bukan Islam tidak terpelihara? Bahkan ya. Saidina Umar al-Khattab RA memberi juga jawatan kerajaan yang tidak berkaitan dengan polisi negara kepada Ahlul Zimmah (orang bukan Islam yang membayar cukai perlindungan untuk berlindung di bawah negara Islam -- hak mereka sama seperti rakyat Muslim yang lain).
Urusan pemerintahan itu ditentukan oleh Allah melalui kitab-Nya dan sunnah rasul-Nya. Negara kita sudah merdeka lebih 50 tahun. Bersihkanlah perundangan kita daripada penjajahan sistem demokrasi sekular. Laksanakan sistem pemerintahan Islam secara seluruhnya. Tiada siapa akan rugi sekiranya Islam itu ditegakkan. Tiada siapa akan dianiaya. Tiada siapa akan dizalimi. Dengan syarat: Islam itu dijalankan secara KESELURUHANNYA. Bebaskan diri kita dari cengkaman Barat. Merdekakan diri kita daripada penjajahan Jahiliah sama ada penjajahan lahiriah, material, mahupun penjajahan pemikiran dan jiwa. Tegakkan sistem yang bertunjangkan al-Quran dan as-Sunnah, insya-Allah kita akan berjaya.
Sesiapa yang mencari cara hidup selain Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (cara hidupnya itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.
Marilah kita bersama-sama menerima Islam secara keseluruhan, mengikis habis segala karat serta kotoran Jahiliah di hati, menyuburkan benih iman dan membajanya dengan taqwa serta menjadikan redha Allah itulah matlamat kita yang utama.
Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman. [Ali Imran: 139]
Wallahua'lam, wassalam~
Negara ini tidak dibina dengan niat dan tujuan mardhatillah.
BalasPadam