28 Mei 2008

Keneutralan Sejarah

Dipetik dan diedit daripada iLMaNist Note, blog lama ana yang kini digantikan dengan blog Markazul Fikr ini.

Sejarah secara umumnya bermaksud penyelidikan terhadap peristiwa lalu. Menurut Ibn Khaldun, seorang cendekiawan Islam, sejarah membicarakan masyarakat atau peradaban manusia, serta perubahan-perubahan yang berlaku pada sifat-sifat masyarakat itu. Pendek kata, sejarah ini ialah apa-apa yang berlaku pada waktu yang lalu. Akan tetapi, sejarah yang diceritakan semula ini - sejauh manakah keneutralannya?

Keneutralan itu relatif. Keneutralan sesuatu fakta itu bergantung pada deria yang menerima dan sukma yang mentafsir. Setiap individu mempunyai pandangan yang berbeza mengenai sesuatu fakta. Pandangan-pandangan tersebut kemungkinan besarnya tiada satu pun yang neutral. Kita ambil contoh: ideologi nasionalisme. Buku teks Sejarah sekolah menengah menekankan unsur nasionalisme dan patriotisme. Dalam setiap rumusan bab pasti ada perkataan yang berkaitan dengan rasa cinta akan bangsa dan tanah air. Semangat kebangsaan memang tampak neutral dan diterima dalam dunia "demokrasi" dan sekular sekarang ini. Pada pandangan ana, semangat ini ialah satu semangat yang karut. Dari perspektif Islam, nasionalisme dan patriotisme adalah haram. Bukan ana hendak mengatakan bahawa mencintai bangsa dan tanah air itu salah, tetapi yang haramnya di sini ialah membawa rasa cinta itu ke tahap isme dan mengabaikan perintah Allah sekiranya perintah tersebut bertentangan dengan adat dan matlamat bangsa tersebut. Izinkan ana menjelaskan suatu perkara di sini: segala pandangan saya akan lebih berfokus kepada Islam berbanding Melayu kerana ana ialah Melayu Muslim bukannya Muslim Melayu. Maksudnya, ana ialah orang berbangsa Melayu yang memeluk agama Islam, bukannya orang Islam yang mendukung ideologi dan jati diri Melayu.

Contoh lain ialah takrif Islam itu sendiri. Sejarawan dan orientalis Barat mengatakan bahawa agama Islam itu merupakan "satu agama yang berasal dari Timur Tengah yang diasaskan oleh Muhammad bin Abdullah dan kitab suci bagi agama ini ialah Al-Quran." Kita sebagai orang yang beriman cukup arif bahawa Din Islam ini bukanlah diasaskan oleh baginda Rasulullah, bahkan cara hidup yang lengkap ini merupakan Mesej Ilahi Terakhir daripada Allah SWT, Rabb sekalian alam -- untuk disampaikan kepada sekalian umat manusia menerusi utusan-Nya, Muhammad SAW. Sejarawan Barat yang mengkufuri Allah dan mengkufuri wahyu akan menganggap takrif Islam yang sebenarnya ini sebagai tidak neutral dan karut. Kita pula yang mengetahui hakikat sebenar Din ini yakin bahawa sejarawan Baratlah yang mengemukakan fakta yang salah. Akan tetapi, dalam dunia yang dicengkam Barat kini, pendapat sejarawan dan orientalis Barat diterima pakai oleh seantero dunia dan dianggap neutral.

Dapat disimpulkan bahawa memang mustahil untuk ilmu sejarah menjadi satu ilmu yang boleh dikatakan neutral. Apakah sebabnya? Pertama sekali kita tengok pada sumber sejarah -- dari mana kita ambil fakta sejarah tersebut. Fakta-fakta sejarah mengenai sesuatu bangsa, contohnya, sudah tentu diambil daripada bangsa itu juga. Kita buka minda kita, siapakah yang paling arif akan bangsa Melayu? Sudah tentulah orang Melayu. Dan siapakah yang sanggup membela dan mempertahankan bangsa Melayu? Tentulah orang Melayu juga. Cuba kita fikirkan; adakah orang Melayu hendak menceritakan kelemahan dan kekurangan bangsa sendiri? Tidak mungkin. Oleh sebab itu, kita lihat buku-buku tempatan mengenai sejarah Malaysia mengatakan, "British menggunakan helah untuk mencapai sekian, sekian." Sudah tentulah British menggunakan helah, bukankah mereka golongan penjajah? Yang patut dipersalahkan di sini ialah pemerintah Melayu dahulu yang sangat mudah tertipu hingga termakan helah British. Pepatah ada menyebut, buat baik berpada-pada.

Antara sebab lain dikatakan sejarah ini tidak boleh neutral ialah para sejarawan menyembunyikan isu-isu sensitif dan berbahaya di samping menyembunyikan fakta-fakta yang boleh menjatuhkan maruah bangsa/negara sendiri. Kita tidak ditekankan, malah tidak didedahkan sangat supaya mempelajari sejarah Islam dari perspektif Islam yang sebenarnya. Kita hanya belajar di sekolah mengenai sejarah Islam yang sesuai diguna pakai dan diterapkan dalam sistem demokrasi ini. Dalam Islam, kuasa membuat pilihan yang mutlak terletak hanya di tangan Allah SWT. Penguasa-penguasa "negara Islam" sekarang ini amat takut sekiranya kuasa mereka dicabut dan diserahkan secara total kepada Penguasa sarwajagat. Sekiranya kisah-kisah mengenai khilafah Islam dan asas kekuatan Islam yang sebenarnya diajarkan di sekolah-sekolah, nescaya berlaku kebangkitan satu hari nanti. Di situlah fakta sejarah dimanipulasi untuk kepentingan peribadi. Lihat saja berapa banyak sumber sejarah di-banned, kononnya demi menjaga "keharmonian."

Sayyid Qutb pernah berkata bahawa di dalam dunia ini hanya ada dua masyarakat; masyarakat Islam dan masyarakat Jahiliah. Berpandukan daripada kenyataan ini, tiada perkara yang diredai Islam dan diredai juga oleh Jahiliah. Maka tidak wujud perkataan neutral dalam kamus sejarah sebenarnya. Sejarawan Islam bukan sejarawan Jahiliah dan begitulah sebaliknya. Islam tidak akan mengagungkan Jahiliah dan Jahiliah tidak mungkin mengagungkan Islam. Mungkin agak melampau jika ana katakan "keneutralan sejarah tidak wujud" tetapi nampak gayanya itulah hakikat.

Ini semua merupakan agenda orang-orang kafir yang benci akan Islam. Merekalah yang memperkenalkan sistem demokrasi kepada umat manusia -- sistem yang mencabut hak pemerintahan daripada Allah dan memberi hak tersebut kepada manusia pada zahirnya. Untuk memastikan Islam tidak akan bangkit kembali, mereka mencemarkan sejarah Islam yang murni. Sebagai contoh, pihak kerajaan yang tidak bertanggungjawab merosakkan buku teks Sejarah Tingkatan Empat muka surat 131 dengan mengatakan Rasulullah SAW berperang untuk mempertahankan bangsa, agama dan negara semata-mata. Ini satu penghinaan! Orang Islam berperang hanyalah untuk mempertahankan ISLAM semata-mata.

Islam kini dituduh sebagai agama keganasan. Para pemimpin Islam sekarang sanggup berusaha menerapkan sistem demokrasi dalam pemerintahan. Pada masa yang sama, pemimpin Barat ketawa berdekah-dekah melihat umat Islam tak nampak lombong emas di depan mata. Bangkitlah wahai umat Islam … tak 'kan Islam hilang di dunia -- itu janji Allah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan