16 Mei 2008

Jagalah Dirimu dan Orang Lain

Assalamualaikum WBT.

Rokok dan gaduh. Kedua-dua perkataan ini nampaknya sudah sinonim dan sebati dengan satu parti berhaluan kiri terbaharu yang muncul di bumi kesayangan ana di Jalan Kebun. Apakah yang hendak jadi dengan mereka ini? Tetapi kita tidak boleh merungut kerana memang sudah menjadi tabiat bagi jalan dakwah bahawa munculnya pihak-pihak yang menentang seruan ke jalan Allah. For every action there is an equal and opposite reaction.

Perkara ini memang memeningkan kepala pihak bertanggungjawab. Satu bendalir dingin menggetarkan pembuluh darahku. Bukankah mereka ini pelajar aliran agama? Apakah mereka tidak takut akan azab Allah? Apakah mereka tidak mempercayai siksa kubur? Mungkin faktor suasana tumbesaran mereka di rumah yang menyebabkan mereka begini. Mungkin juga ada dalam kalangan mereka yang ingin berubah tetapi terhalang dek kawan dan ego masing-masing. Ya Allah, berikanlah petunjuk kepada hamba-hamba-Mu.

Sudahlah merokok...

Ketahuilah bahawa rokok itu merupakan sesuatu yang memudaratkan. Perkara yang memang dengan jelas, terang dan nyata membawa kepada kebinasaan diri adalah ditegah oleh syarak. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 195, "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan." Walaupun pada asalnya ada ulamak yang mengatakan bahawa hukum menghisap rokok itu makruh, hukum tersebut tidak boleh dikiaskan lagi dengan rokok pada zaman sekarang. Rokok pada asalnya hanya tembakau sedangkan kini benda tersebut disumbatkan dengan nikotin, tar, serta bahan-bahan karsinogen yang lain yang boleh menyebabkan kanser. Setakat ini tiada lagi rawatan untuk kanser selain pembedahan dan kimoterapi. Boleh dibuat kesimpulan di sini bahawa merokok sebenarnya membunuh diri. Apakah umur yang dikurniakan Allah terlampau panjang sehingga mereka merasakan perlu memendekkannya? Ingatlah bahawa tanggungjawab kita jauh lebih banyak daripada masa yang dikurniakan.

... merancang pergaduhan pula.

Kegiatan parti ini yang lebih melampau ialah pergaduhan terancang. Setakat ini sudah dua pergaduhan major yang mereka rancang; satu dengan seorang senior Tingkatan Lima dan satu dengan kawan sekelas Tingkatan Tiga. Mereka bukan sahaja merosakkan diri sendiri dengan merokok malah merosakkan orang lain serta biah (suasana) sekolah yang diwujudkan elok. Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah, "Janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi." Ana ingat ana dapat menikmati semester persekolahan yang lebih tenang dengan Sistem Umana (yang mungkin akan dibubarkan, pelik sungguh) yang diasaskan pada tahun ini oleh mudir sekolah, rupa-rupanya wujud juga pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

Mencegah kemungkaran kewajipan semua

Memang menjadi kewajipan bagi semua -- para guru, Umana, pengawas, serta sekalian pelajar -- untuk membanteras gerakan parti berhaluan kiri ini. Kita tidak boleh membiarkan suasana sekolah yang disediakan untuk mentarbiah dan membentuk anak-anak orang Islam menjadi Muslim Mukmin sejati ini dirosakkan oleh zuruf dakhiliah (faktor dalaman) yang lemah ini. Segala onak dan duri hendaklah kita cantas. Al-Khudri meriwayatkan daripada Nabi Muhammad SAW, "Barangsiapa daripada kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mencegahnya dengan tangannya (kuasanya); dan sekiranya ia tidak mampu maka cegahlah dengan lisannya, dan sekiranya ia tidak mampu maka cegahlah dengan hatinya; dan itu adalah selemah-lemah iman." Prosedur mencegah kemungkaran bagi pelajar tidaklah terlampau susah. Bagi mereka yang tidak punya kuasa untuk mencegah kemungkaran secara langsung, bolehlah melaporkan apa yang dilihat kepada para ustaz. Bagi pelajar-pelajar junior, ana minta janganlah antum terlibat dengan senior-senior yang telah korup tersebut. Cegahlah kemungkaran dengan hati antum, iaitu dengan membenci kemungkaran tersebut.

Oleh itu wahai para duat ilaLLAH, serulah kepada kebaikan dan cegahlah kemungkaran. Marilah kita bersama-sama mengislah diri kita serta menjalankan tanggungjawab kita sebagai insan-insan yang diamanahkan oleh Allah untuk membentuk masyarakat yang tunduk patuh kepada Allah sahaja, mengibarkan bendera Lailahaillallah sahaja; sama ada masyarakat sekolah, masyarakat kecil keluarga, masyarakat sekitar, malah masyarakat dunia sekalipun.

Firman Allah SWT dalam surah Fussilat, ayat 33:

Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"

Wallahua'lam. Wasalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan