06 Mei 2009

Takbir!

TAKBIR! ALLAHUAKBAR!!!

Itulah ungkapan agung yang dilaungkan setiap kali seorang wakil SMIK mengambil trofi bagi pertandingan-pertandingan bahasa Arab yang berlangsung pada sambutan Mahrajan Sanawi yang bertempat di SMA Hisamuddin Sg. Bertih, Klang, pada 5 Mei yang lalu.

Majlis penyampaian hadiah bermula lebih kurang satu jam selepas semua pertandingan tamat. Semua berdebar-berdebar menanti keputusan. Lalu diumumkan senarai pemenang bagi pertandingan Choral Speaking Bahasa Arab. Dengan izin Allah, SMIK tidak menduduki tiga tempat teratas bagi pertandingan tersebut. Pasti ada hikmah di sebaliknya.

Setiap kali disebut nama sekolah yang memenangi tempat ketiga, naib johan dan johan; bunyi tepukan kedengaran.

Bertepuk tangan merupakan adat orang Nasrani—adat orang Barat. Padahal, majoriti sekolah yang menyertai acara-acara dalam Mahrajan Sanawi ialah sekolah agama. Islam menegah kita daripada ber-tasyabbuh; yakni meniru perbuatan orang-orang kafir. Ada seorang sahabat saya sudah panas punggung dengan keadaan tersebut lantas meminta izin saya:

“Acap, kita takbir ja nak?”

“Sabar dulu.”

Bunyi tepukan makin kuat kedengaran apabila johan mengambil hadiah. Lalu saya berkata kepada penolong saya itu,

“Anta pi minta izin ustaz dulu.”

Setelah penyampaian hadiah pertandingan Choral Speaking, tiba masa bagi Pertandingan Syarahan Bahasa Arab Peringkat Menengah Tinggi pula. Diumumkan: tempat ketiga, Yusuf dari Maahad Tahfiz. Tempat kedua, Faris dari KISAS. Dan johan, Ahmad dari SM Ibn Khaldun.

Dan kedengaranlah ungkapan membesarkan Allah itu. Guru-guru dan para peserta yang lain memandang kami yang duduk di hadapan sekali—di belakang barisan guru. Kami datang bukan untuk bertanding semata-mata. Kami datang untuk membawa Islam—untuk menunjukkan Islam itu tinggi dan tarbiah itu mulia. Kami datang dengan syiar Islami untuk mengalahkan syiar-syiar lain. Untuk syiar takbir mengalahkan syiar tepukan Barat.

Maka berterusanlah syiar itu. Untuk enam wakil SMIK yang merangkul trofi, lima takbir dilaungkan. Ada satu kali kami tak sempat.

Ketika hujung-hujung majlis penyampaian hadiah tersebut, sekolah-sekolah lain turut menyambut takbir kami dan ada juga yang mula melaungkan takbir apabila wakil sekolah mereka mendapat trofi. Paling lantang apabila SAMT Hishamuddin Kg. Jawa memenangi anugerah sekolah terbaik bagi Mahrajan Sanawi 2009 pada akhir program.

Segala puji bagi Allah. Mission accomplished.

Matlamat kami adalah untuk membuktikan bahawa cara Islam yang sebenarnya itulah yang tinggi. Islam ialah sistem hidup, bukan teori dalam buku teks. Islam disemai dengan tarbiah, bukan pengajaran dalam kelas saja. Muslim dibentuk dengan sembang santai bersama murabbinya, riadah bersama sahabatnya, gurauan bersama seniornya, senyuman kepada ahli masyarakatnya, bermesra dengan keluarganya dan macam-macam lagi dalam konsep tarbiah yang luas ini. Muslim bukan hanya dibentuk dengan pengajaran teks PQS dan PSI dalam kelas dan mendapat A1 dalam SPM.

British telah berjaya menjalankan sekularisasi ilmu terhadap penduduk Malaya. Konsep ilmu dan konsep ibadah diasingkan sama sekali. Maka tujuan kami adalah untuk menegaskan bahawa menuntut ilmu itu sendiri merupakan ibadah. Datang bertanding merupakan ibadah. Matlamat kami adalah untuk mentaukidkan bahawa Islam itu syumul (lengkap) dan tidak sempit. Matlamat kami, sekali lagi, adalah untuk membuktikan bahawa pendidikan yang memanifestasikan kesyumulan Islam, yakni tarbiah, itulah yang tinggi dan tiada lagi yang lebih tinggi daripadanya!

Allah berfirman dalam Surah an-Nisa’ ayat 139:

Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu ialah milik Allah, (diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya).

Alhamdulillah, ramai juga pemenang yang berserban dan berpurdah dari Maahad Tahfiz (Wisma Hafiz).

Sebenarnya saya bukan hendak menulis tentang syiar di sini, tetapi nampaknya pengalaman ini lebih sesuai dihubungkan dengan konsep syiar. Saya sebenarnya hendak menulis tentang tamayyuz. Apakah tamayyuz itu? Apakah kaitannya dengan pos ini? Pentingkah ia dalam kehidupan ini? InsyaAllah pos Halaqah seterusnya akan membincangkan konsep tersebut, jika Allah mengizinkan.

Wallahua’lam.

1 ulasan:

  1. Tahniah atas kejayaan smik. Ana amat setuju jika enta nk tulis mengenai tamayyuz. Tamayyuz bg ana amat penting dlm kehidupan muslim. Tamayyuz yakni perbezaan adalah amat perlu dalam membawa syiar(lambang) islam. Ana menanti-nantikan penulisan enta.

    BalasPadam